Kommer du ihåg stora reklamskyltar?

Man satsade enorma pengar på att synas på vägarna för att bilister, andra passagerare och folket ute på gatorna skulle lägga märke till budskapen på skyltarna. 


Tänk på det här sättet, Google och Facebook genererar mer intäkter än något traditionellt medieföretag eftersom de kontrollerar fler tittare/användare. Det är därför digital marknadsföring är viktig, man måste tänka på var fokuset och uppmärksamheten finns hos framtida kunder. 


Vi får inte heller glömma att andelen människor som spenderar tid på att använda elektroniska enheter ökar..


Dem mest använda plattformar är bland annat instagram, facebook, linkedin, youtube, pinterest och det finns många fler. 

Varför är digital marknadsföring viktig?

Oavsett vilken typ av video du skapar, om videoinnehållet inte är underhållande, informativt eller intressant, kommer det inte att ses.


Till exempel, om ditt mål är att öka försäljning, engagemang eller medvetenhet med en kort video, kommer du sannolikt att skapa en för distribution på sociala medier. 


Dina konsumenter vill lära känna ditt varumärke och människorna bakom det. Ett av de bästa sätten att visa din publik dina kärnvärden, kultur, uppdrag och teammedlemmar är genom att skapa företagsfilm. 

Dessa videor ger konsumenterna en inblick på vad som skiljer ditt företag från resten och varför ditt varumärke förtjänar lojalitet från dem.


Några exempel på företagsfilmer inkluderar inspelning av arbetsplats, medarbetarintervjuer, kickoffs och allt däremellan. Målet med en sådan film är att visa att ditt företag är mer än bara en arbetsplats. Riktiga människor med personlighet arbetar i din organisation. En bonus med företagsfilm av hög kvalitet är att de också kan locka nya och motiverade kandidater till ditt företag.


Intervjuvideo innehåller ofta en eller flera personer, där en ställer frågor och en annan svarar. Det kan också bara innehålla svar på frågor som framförs i filmen från olika medarbetare så som hur det är att arbeta på företaget, vad det är för kultur eller miljö, vilka fördelar som finns med arbetsplatsen och så vidare. 


Skillnaden mellan en intervju som är skriven kontra en som är i videoform är personligheten som visas. Ord är ett kraftfullt verktyg för att få fram ett meddelande, men videoinnehåll är det bästa sättet att förmedla känslor.


Du kan dessutom använda intervjuinnehåll för att presentera nya teammedlemmar, prata om vision eller möjligheter och anpassa till andra intressanta delar inom ditt område.

En klassisk men ändå väldigt bra idé är att skapa en proffsig promotion film som tar fram ett specifik budskap kort och snyggt. Filmen kan beskriva en hel del! Exempelvis vad ett företag sysslar med, hur en vanlig arbetsdag ser ut, vilka produkter eller tjänster företaget producerar och säljer, vilken mat restaurangen serverar, vilka behandlingar frisörsalongen utför, hur nöjda är egentligen kunden efter ett tandläkarbesök, vad företaget står för och mycket annat. Här gäller det att vara kreativ och kunna få fram sekvenser som lyfter kvaliteten och företagets bästa egenskaper. 



Det är mycket enklare att presentera alla fördelar med just ditt företag genom en proffsig film. Jämför man det med en bild eller en text i någon annons via olika kanaler eller sociala medier så kan man aldrig få fram samma känsla. En professionell företagsfilm skapar alltid en annan upplevelse för framtida kunder. 

Vill du ha fler kunder och bättre konverteringsfrekvens?


- Självklart vill du det. 


Hur kan du se till att marknadsföringen du gör levererar detta mål? Videomarknadsföring är det självklara valet men med en värld som är full av potentiella plattformar, format och annonserings alternativ, var ska man börja? Studier visar att allt fler svarar positivt på korta, snygga videoannonser som körs mellan 20-50 sekunder. Dessa tidsbegränsningar kommer dock med sina egna utmaningar. 


Det vackra med kort videoannonsering är att det tvingar dig att koka upp ditt meddelande till en effektiv, kortfattad version av vad du försöker säga. Vill du skapa ett behov, visa kompetens, bygga förtroende, sälja en produkt, generera fler besökare till din webbplats eller dela ett budskap? Om du försöker fylla allting i din video kommer du bara att överinformera din publik med ett sämre utfall. Det allra bästa är att fokusera på en av delarna och göra det kort och enkelt för målgruppen att förstå. 


Fokusera därför bara ett område: 


Bygg ditt varumärke

Beskriv en produkt 

Visa ett erbjudande

Utbilda 

Trafik till din webbplats 

Locka fler till din verksamhet 



Försök också att inte lägga in för mycket tal eller undvik att beskriva saker djupgående. Det visuella talar om en hel del! Du får dessutom plats med väldigt få ord i en kort video. 


Nu när du har en uppfattning om vad en bra videoannons kan innebära är det värt att överväga hur man kommer igång på några av de mest populära kanalerna.  



Att sprida sin video är det optimala. Man brukar dela videos som är lite längre på youtubes plattform. Videoannonsering är vanligast på instagram eller facebook. Det beror helt och hållet på vad för syfte din företagsfilm har och vilken målgrupp den ska nå. Idag använder många en företagsfilm som presenteras snyggt på en webbplats. Om man är osäker på vad som är bäst och hur allting fungerar kan man alltid ta hjälp av oss. Vi kan hjälpa till med att ta fram statistik


och följa upp och återkomma med förbättringar eller förändringar, den servicen erbjuds helt kostnadsfritt.  


Förmedla genom en företagsfilm / företagsvideo 

Företagsfilm / Företagsvideo  

Facebook annonsering / Video annonsering

Reklam som levereras via digitala kanaler är den enklaste förklaringen. Allting som marknadsförs via kanaler som sociala medier, mobilapplikationer, e-post, webbapplikationer, sökmotorer, webbplatser eller någon annan ny digital kanal. Alltså marknadsföringsprodukter eller tjänster som involverar elektroniska enheter.


Digital marknadsföring har funnits väldigt länge och kommer bara växa i framtiden tillsammans med all elektronik som blir allt viktigare och växer enormt. Man anser också att en väl producerad företagsfilm är en mycket nödvändig del i marknadsföringsstrategin. 

Vad är digital marknadsföring